Základní škola

171016b vydrzim vic poslouzim dele 3 5 tr 001V pondělí 16. října se spojili třeťáci a páťáci do několika skupinek, aby si poradili s prvním letošním úkolem z projektu Recyklohraní. Jak vše probíhalo?

Povídali jsme si o bateriích. Také jsme si říkali, jak je třídit. Rozteklé baterie patří zvlášť. (Tomáš Besperát)

Dnes jsme byli ve skupinkách a probírali jsme baterie a akumulátory. Koukali jsme na video, stříhali letáky. Říkali jsme si, proč jsou dobíjecí baterie lepší, než jednorázové. Jednorázové ničí víc naší Zemi. (Linda Holmanová)

Povídali jsme si o bateriích. Naučili se, co je akumulátor. Vystříhali jsme z letáků věci, do kterých se baterie dávají. (Martin Kareš)

Dnes jsme zjistili, z čeho a jak se vyrábí baterie. Potom jsme si povídali o akumulátorech. Zjistili jsme, že se vyplatí nakupovat nabíjecí baterie. (Adam Muška).

 

171016 beseda ss 002V rámci předmětu Svět práce nás navštívil pan Ing. Zdeněk Grosman, učitel ze Střední školy gastronomie a služeb v Nové Pace. Představil nám "svou" školu, obory v ní vyučované, požadavky kladené na studenty a spoustu dalších informací, které mohou našim žákům 9. třídy pomoci s volbou střední školy.

Iva Mádlová

 

171013 lekce aerobiku 001Dnes se nám podařilo propojit výuku anglického jazyka s tělesnou výchovou. V hodině anglického jazyka jsme se naučili anglické názvosloví kroků v aerobiku a při tělesné výchově si zacvičili na písně, které zpívá oblíbený americký zpěvák Bruno Mars.

Gabriela Pospíšilová

 

171013 podzimni prirodou 1 tr 006"Hurá, pojedeme na výlet!“ Tak se radovaly děti z první třídy, když se dozvěděly, že v pátek 13. října vyrazí na první společnou výpravu. Čekala na nás cesta vlakem do Dobré Vody.

Nejprve jsme navštívili místní výrobnu vyhlášeného Dobrovodského zelí a hned poté jsme v nedaleké výrobně trubiček se zájmem sledovali, jak vzniká ta voňavá sladká dobrota. Mohli jsme vidět celý proces od pečení oplatek, přes stáčení trubiček až po namáčení do čokolády. Na rozloučenou každý dostal sladký dáreček.

Další cesta nás zavedla k místnímu řezbáři panu Kuželovi, který nám ukázal svoje krásná a často i vtipná díla. Ta nás provázela i po celou cestu k Dobrovodskému rybníku.

Po svačině přímo u rybníka jsme se prošli po jeho břehu a celý jsme ho obešli. Mohli jsme tak vidět podzimní přírodu v celé své kráse.

Během naší pouti jsme se setkali i s krásnými labutěmi. Několik rybářů nám ochotně ukázalo, jak se skládá prut, jak se nahazuje i jak vypadá návnada – umělá rybička.

Na zpáteční cestě jsme se ještě pozdravili s poníkem a oslíkem, pohráli si na blízkém hřišti a pak už hurá k vlaku!

Naše první cesta za poznáním se nám opravdu vydařila. A tak se již těšíme na další společné zážitky, tentokrát v předvánočním čase…

Za žáky 1. třídy M. Krejčová

         

klokan levejDne 12. října 2017 proběhla v naší škole soutěž PŘÍRODOVĚDNÝ KLOKAN. Tato soutěž je určena žákům 8. a 9. tříd základní školy a studentům středních škol. Probíhá po celém světě. Naše škola se účastní pravidelně každý rok. Jedenáct nejlepších řešitelů od nás je uvedeno v následující výsledkové listině.

Mgr. Dana Hermochová, organizátorka soutěže

 

 

Loni naši žáci odevzdali k recyklaci 53 televizí, 24 monitorů a 1 959,00 kg drobného elektra v rámci programu Recyklohraní, který prohlubuje znalosti našich žáků v oblasti recyklace a ochrany životního prostředí. Také sběrem elektronických hraček a drobných elektrozařízení i nadále přispívají k ochraně životního prostředí.

jezek AsikO jednoznačně pozitivních dopadech programu vypovídá certifikát environmentálního vyúčtování. Ten nám přesně vyčísluje, o kolik elektrické energie, ropy, uhlí, primárních surovin či vody žáci díky recyklaci ušetřili ekosystém Země. Víme také, o kolik se nám podařilo snížit objem nebezpečného odpadu a produkci skleníkových plynů CO2. Informace vycházejí ze studií neziskové společnosti ASEKOL, která se studenty dlouhodobě spolupracuje na recyklaci vytříděných elektrozařízení.

Z Certifikátu Environmentálního vyúčtování společnosti ASEKOL vyplývá, že žáci naší školy v loňském roce vytřídili 53 televizí, 24 monitorů a 1 959,00 kg drobných spotřebičů. Tím jsme uspořili 58,10 MWh elektřiny, 3 607,35 litrů ropy, m3 vody a 1,68 tun primárních surovin. Navíc jsme snížili emise skleníkových plynů o 11,52 tun CO2 ekv., a produkci nebezpečných odpadů o 49,81 tun.

Výsledek studie jednoznačně prokázal, že zpětný odběr elektrozařízení, i těch nejmenších, má nezanedbatelný pozitivní dopad na životní prostředí. Když si uvědomíme, že recyklace běžných 100 televizorů uspoří spotřebu elektrické energie pro domácnost až na 4 roky, nebo ušetří přibližně 400 litrů ropy potřebných k sedmi cestám do Chorvatska, jsou to impozantní čísla. Pozitivní zprávou pro uživatele počítačů také je, že odevzdání 10 vysloužilých monitorů ušetří spotřebu energie potřebnou pro chod notebooku po dobu necelých 5 let. Všichni ti, kteří tříděním takto zásadně přispívají k ochraně životního prostředí, si zaslouží obrovský dík.

Jan Horák, koordinátor EVVO

 

Přicházíme na halu, kde již osmáci připravili židle do kruhu.

„Co víte o palmovém oleji? Setkáváte se s ním?“ Na to se nás zeptal p. uč. Horák.

Pak se rozdělujeme do skupinek – několik třeťáků, dva čtvrťáci a dva osmáci.

„No, to toho moc nevíme,co?“ Sepisujeme všechno, co víme – ale moc toho není.

Na tabuli zaznamenáváme všemožné otázky, které nás k tématu napadají.

Díváme se na video – je o Borneu. „A to fakt jako vytěžej celej prales, aby měli místo pro palmy?“

Dostáváme listy k prostudování – různě obtížné, rozdělujeme si práci.

Ke konci času sepisujeme, co jsme se dozvěděli.

Hodnotíme společnou práci – něco už víme.

Odpovídáme na otázky, které jsme vymysleli.

170929 palmovy olej 3 4 8 tr 022A na závěr děláme přehled výrobků s palmovým olejem a bez palmového oleje. Teď už víme, že i my se podílíme na ničení deštných pralesů tím, že nakupujeme výrobky s palmovým olejem. A kvůli tomu umírají taky orangutani a další zvířata v Indonésii… Jakou sušenku si vyberete vy?

Více informací lze zjistit na https://www.bezpalmovehooleje.cz/

Jan Horák

 

170929 muzeum chlum 5 9 tr 023V pátek 29. září se deváťáci spojili s páťáky a společně vyrazili autobusem do Lípy, aby navštívili Muzeum války 1866 na Chlumu. Nejdříve jsme zhlédli historický dokument o přípravě války, prohlédli si maketu bojiště, uniformy a další zajímavosti v jednotlivých vitrínách. Dále jsme se přesunuli do podzemí a blíže se seznámili s fungováním děla, granátů a zbraní – předovek a zadovek. Nabíjení zbraní jsme si mohli i vyzkoušet a zároveň se obléknout do vojenských uniforem. Tato praktická část se nám všem moc líbila.

Lada Nekulová

 

 
Zpět

 

© 2017 Základní škola Eduarda Štorcha a mateřská škola Ostroměř, Školní 315, Ostroměř, tel.: 493 691 225, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

web vytvořil www.helpmark.cz